Main Menu

Zakres inwestycji

Przedmiotem projektu jest rozwój infrastruktury B+R Konsorcjum, złożonego z trzech publicznych jednostek naukowych województwa kujawsko-pomorskiego o wysokim potencjale naukowo-badawczym (Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego w Bydgoszczy (UTP) – lidera konsorcjum, Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu (UMK) oraz Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego (UKW)), polegający na zakupie niezbędnego wyposażenia laboratoriów naukowo-badawczych oraz związanych z nim robotach budowlanych.

W realizację projektu zaangażowanych jest 6 Wydziałów: 3 z UTP (Wydział Inżynierii Mechanicznej (WIM), Wydział Telekomunikacji, Informatyki i Elektrotechniki (WTIiE), Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej – Instytut Matematyki i Fizyki (IMiF)), 2 z UMK (Wydział Chemii (WCh) i Wydział Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej (WFAiIS)) oraz 1 z UKW (Wydział Matematyki, Fizyki i Techniki (WMFiT)).

W wyniku realizacji projektu powstaną nowe lub ulepszone obiekty (laboratoria), w których pracować będzie ponad 100 naukowców.

Projekt polega na inwestycjach w infrastrukturę B+R związaną z dwoma priorytetowymi ze względu na potencjał rozwojowy i innowacyjny województwa kujawsko-pomorskiego obszarami, ujętymi w Regionalnych Inteligentnych Specjalizacjach: technologiami o kluczowym znaczeniu (KET) oraz przemysłem związanym z pełnym cyklem życia środków transportu szynowego. Transport szynowy jest jedną z kluczowych gałęzi gospodarki województwa kujawsko-pomorskiego. Rozwojowi pojazdów szynowych towarzyszy także rozwój systemów informatycznych i teleinformatycznych, związanych m.in. z zapewnieniem bezpieczeństwa podróżujących.

Wśród najważniejszych obszarów badawczych realizowanych przez jednostki naukowe tworzące Konsorcjum wymienia się: zaawansowane systemy wytwarzania, mikroelektonika, systemy nanotechnologiczne oraz technologie materiałowe. Specyficzną cechą działalności B+R w tym zakresie jest fakt, że powstające dzięki niej produkty bardzo często wypełniają nisze lub tworzą nowe, nieznane dotąd sektory, którymi, ze względu na skalę produkcji, nie są zainteresowane wielkie koncerny, co z kolei jest szansą dla rozwoju sektora MŚP, w tym start-upów i umożliwia budowanie przewagi konkurencyjnej.